Danmarksresan #3

Julafton, det var ganska stor skillnad från Sverige. I våran familj brukar vi äta innan Kalle Anka, alltså vi ett två någon gång och sen öppna julklappar vid fyra och så är man hemma vid senast tio på kvällen, ofta mycket tidigare.
I Mats familj kom gästerna vid fem och så åt man vid sex -sju. Och man åt sill och lax och sånt, men självklart på smörgåsar ( kan säga att vi redan ätit smörgåsar till frukost OCH till lunch i två dagar), efter det kom något sort fläskkött, som hade noll färg och smakade därefter, och en knastertorr anka, som bara växte i munnen när man åt den, och självklart mer smörgåsar.

Efter maten var det dans runt granen, och jag använder dans bara i brist på något annat ord. I Sverige sjunger man ju glada sånger och dansar, i Danmark sjunger man sånger likt "O helga natt" och går sakta runt granen, man skulle kunna tro att någon dött, allvarligt.

Till sist var det presentöppning, vilket ju tar sin lilla tid, och sen när allt var klart var klockan närmare tolv.
Jag tror faktiskt jag tycker bättre om att börja tidigt och sluta i rimlig tid.

Jag och Mats vid julbordet




Anka, fläsk och sockrade potatisar...
J

Julgranen, som man har begravningståg runt

Lägg märke till mitt halsband som jag fick i julklappa av Mats familj:


Mina julklappar från Mats:

Kommentarer
Postat av: Esmie

Men gud vilken fin klänning på sista bilden där!

Postat av: Linda

Tack!

Blev så glad när jag fick den!

Men korsetten sitter lite fel, det är egentligen en underbust, så den sitter mycket bättre när den sitter rätt x)

(fanplusfriend.com hett tips :))

2009-01-01 @ 22:16:57
URL: http://thekanel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0