Årets sista segling


I fredags åkte vi upp till Marstrand och mötte upp Britta. Vi var ganska många ombord. runt 30, fast det kändes inte så.  På lödagen så vardet purrning tidigt då vi låg ytterst och alltså var tvugna att gå först. Vädret sa 10-20 nord-syd, helt glas klart med andra ord. Himlen var regntung, men vi fic 15 minuter av det plud hagel och sen lyste solen på oss, vinden friskade i och gick väl upp mot 15 någonting. I början var det rätt kaos på däck, men snart kom alla in i slagen och jag och maskinisten var värsta teamet på lovarts fockskot.
Lördag kväll så var det prisutdelning i kyrkan, jag hade gått dit om de inte skulle ha andaktstund innan med präst. Jag är inte troende och jag respekterar att dem gör det, men jag tycker de ska respektera att alla inte är troende. Kyrkan var de tvugna att använda då de var största lokalen i skärhamn.

Söndagen var det hemgång och ned plockning av all löpande rigg. Allt segel hade vi plockat ned när vi bärgade segel så det var redan gjort på lördagen. Eftersom Britta skulle gå direkt till varvet när hon kom till Uddevalla så blev det snabba ryck med att bära ombord bommar och gafflar, men då vi var många arbetsvilliga gick det fort.

Så var denna säsong slut.... Det är nog den blötaste seglingssäsong jag vart med om, känns som om det enda jag gjort är att stå ute i häll regn...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0