1 Utbildningsseglingen

I helgen var det årets första segling som gällde!
Jag och pappa gick på i Lysekil (tyvärr fick Mats stanna hemma för vård av sjuk råtta...). Så när jag går på så ska jag tydligen segla bästemanselev. Vilket jag inte var helt glad över. Men efter lite övertalning och försäkran om att jag inte skulle bli lämnad ensam längst bak (vilket faktiskt har hänt...) så gick jag med på det (inte för att jag hade så mycket val).

Fredagen blåste de nästan ingenting, och solen sken, så vi seglad mot Smögen och låg där under natten. Lördagen blåste de lite mer och vi gick utomskärs för att gå till Grundsund. Men vi stannade bara där ute ett par timmar, då de flesta i besättningen blev sjösjuka. Mina tuggummin gick åt som smör, jag hade inte hjärta att säga nej till folk som kom helt gröna i ansiktet och bad om ett tuggummi. Själv mådde jag inte jättedåligt, men inte toppen heller. Ett tag la jag mig och sov på akterdäck.
Grundsund var fint, och jag och pappa lyckades hitta kiosken som var öppen som ingen annan hittade.e

Söndagen, det blåste inte så mycket, men var mulet och lite småkyligt. Om jag ska sammanfatta dagen så gör jag de med ett citat from kustbevakningenshemsida:
"KBV 303 drar loss ett 24 meter långt segelfartyget från ett grund norr om Malö strömmar."

Bästemännen drygar på akterdäck

Navigerar

Frukost vid smögen

Pappa och Lasse på promenad på Smögen

En väldigt ovanlig syn, mig med ett barn i famnen


Pappa vid rodret



Garvis, hamnkatten i grundsund



KBV 303

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0