Dagens medmänskliga gärning :)

Vi hade vart ute och ätit (grymt gott för övrigt!!), och sagt Godnatt till morfar, så jag och Mats var ute på stan och kikade på nattbelysningen. Så kom vi på att vi glömt köpa tandkräm så vi gick upp några gator där jag visste att de fanns en affär. På vägen dit så var det en äldre kvinna som kom fram till oss och undrade på bruten engleska om vi pratade engelska och de sa vi att vi gjorde. Hon sa att hon var turist och och från sverige, varav vi avbröt och berättade att vi också var från Sverige! Jag trodde hon skulle fråga efter vägen. Men de visade sig att hon var på väg till Italien från Spanien och på tåget hade någon tagit hennes väska. Hon hade slagit sig när de ryckte den, men hon var okej. Hon hade pratat med polisen, men konsulatet hade stängt (i väskan hade hon haft sitt pass och alla pengar) och jourtelefonen hade stängt. Så hon undrade om hon kunde få låna lite pengar till mat, hon lovade att skickade pengarna tillbaka.
Vi gav henne 50 euro, och det fanns hotell närmare tågstationen som tog 30 euro natten, så då kunde hon få sova inomhus också, annars sa hon att hon hade inga problem med att vandra runt på natten, men hon var så hungrig.

Jag tyckte så synd om henne, hon verkade så tagen, vi bytte adresser, men vill helst veta att hon lyckas komma hem ordentligt, pengarna spelar inte så stor roll, de hade jag ändå shoppat upp på matirela ting:) Mycket bättre om de kan ge henne en säng och ett mål mat.

Och om de mot all förmodan skulle vara en "scam" vilket jag betvivlar, för vad är oddsen att träffa en svenska (io försig var hon finne från början men bodde i sverige) och hon verkade så tagen. Så tar jag den chansen att ge 500 kronor till en bluffare, för hellre de än att vara sniken och ta risken att hon talade sanningen och säga nej och vara världens hemskaste människa. Jag kommer ändå inte svälta ihjäl eller direkt sakna de pengarna.

Jag bara hoppas damen kommer hem ordentligt och inte råkar ut för några mer missöden! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0