Fejkbook

Facinerande vad folk lägger ut på facebook.
Har nu en bekant som har varit sambo, och har haft realtionsstatus "Förhållande", sen för någon vecka sen blev det "Förhållande-komplicerat" och nu ändrar till "Singel".
Själv har jag inte lagt upp vad jag har för relationsstatus eftersom jag tycker inte de berör hela min bekantskapskrets, och om det nu skulle hända något mellan mig och Mats vill jag kunne berätta det i egen takt och inte ha folk skvallrandes över internet när jag skulle ändra in status rad.
Jag tror faktiskt det är ett behov att få bekräftelse, när man ändrar till exempelvis "Komplicerat" då börjar ju alla undra och folk skriver små stöttande ord och kommentarer och ger en uppmärksamhet.
Jag förstår inte annars varför man vill skylta på det sättet, jag hade förstått mer om det bara var från förhållande till singel. Men varför ta steget emellan och skriva kompicerat?
Det ända det uppnår (om det inte är en typ öppen relation där man visar att man inte är heltupptagen men inte heller singel), är det att folk börjar skvallra och prata och undra "jaha vad har hänt nu då?", och man får på det sättet kanske uppmärksamhet och medömkan.

Jag är rätt noga med vad jag lägger ut på facebook, alltså statusrade och information. Jag har inte ens mitt riktiga namn, men samtidigt så tänker jag varför ska jag ha det. Jag tänker inte ta facebook på största blodiga allvar att facebook speglar verkligheten helt. För det gör det inte! Det ger en vinklad väldigt snävbild av en person, man kan själv visa vilken bild man vill av sig själv på facebook. Själv vill jag inte ta facebook på största allvar därför lägger jag ut mycket kul, tex mitt namn som är tvistat. Mina profilbilder visar oftast min ulligagulliga sida unt zur waiter!
Själv blir jag galen när folks världar går under för ett en person inte addar eller kanske addar eller addar någon annan eller hur det nu än är, det är bara en hemsida. Ta tag i era relationer IRL iställer! Get a life!

Därmed inte sagt att jag själv inte spionerar mycket på facebook och gör lite grävande, för eftersom folk inte tänker på vad de lägger ut så kan man få reda på mycket. Och eftersom jag vet att jag själv gör det, så är jag noga med ad jag lägger ut...

Kommentarer
Postat av: Fia

Hej! Håller med dej fullständigt om detta! :) Folk tar alldeles för seriöst på det här med Facebook och lägger i stort sett ut hela sina liv på sidan. Å det har jag ingen som helst förståelse för. Då finns det ju till slut knappt nåt privatliv kvar. Nej, lagom är bäst! :D Ha en fortsatt fin dag!

2010-10-21 @ 11:12:43
URL: http://vivaladivasblog.blogspot.com/
Postat av: V

Lika fascinerande är det att 2 personer som går i samma klass inte kan prata med varandra, vara raka och ärliga och fråga hur det ligger till om de undrar något utan man måste blogga om sin klasskompis relationsstatus. Ja, Linda jag känner mig träffad eftersom det inte är särskilt sannolikt att någon annan av dina bekanta på facebook "har varit sambo, och har haft realtionsstatus "Förhållande", sen för någon vecka sen blev det "Förhållande-komplicerat" och nu ändrar till "Singel". exakt samma datum som jag.

Om du undrar något i fortsättningen så är det kanske enklare att fråga mig istället för att blogga om det?

Vad jag lägger ut och inte lägger ut på min facebook är min ensak. Självklart får ju du blogga om vad du vill också Linda men det är inte särskilt schysst att göra så här och är kanske inte heller så genomtänkt från din sida eftersom vi arbetar i samma projektgrupp och då vi skall studera tillsammans i 3 år framöver. Man behöver inte älska eller tycka om sina klasskompisar men man bör respektera varandra och kunna föra en rak och ärlig kommunikation. Det blir varken roligt för dig eller mig att samarbeta (och det måste vi göra) om det skall skvallras och bloggas om varandra hit och dit.

Jag tycker att hela historien är väldigt märklig då vi hade det väldigt trevligt, var bra vänner och samarbetade, jag var tom. hemma hos dig och matade dina djur när du var bortrest och sedan vänder du plötsligt ryggen åt mig och pratar knappt med mig i skolan samt bloggar om mig utan att ha någon egentlig anledning? Vad är det jag har gjort dig som får dig att bete dig på detta sätt mot mig? Förklara är du snäll för jag förstår ingenting!

2010-10-25 @ 17:58:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0