MItt hus...

Just nu är jag lite lätt stressad över skolan, de två kurserna vi läser just nu känns väldigt jobbiga. Det kan även bero på att det är nu under våren,då jag alltid blir väldigt stressad på våren (av någon anledning som jag inte riktigt har klurat ut..).
Men när saker blir motigt så måste jag fokusera på vad som motiverar mig, och det som motiverar mig just nu är mitt hus på landet!

Jag har väldigt specifika åsikter om hur jag vill ha mitt stall utformat. Jag vill ha halmströbädd, då det sparar väldigt mycket tid och kropp, och för att detta ska fungera bra måste själva boxarna vara nedsänkta och jag vill kunna öppna hela stalldörren så man kan köra in med hjulastare när man tömmer det på våren.
Jag vill ha plats för ca 10 hästar, egentligen hade jag velat ha fler, men 10 är rätt lagom, jag vill inte ha mindre i alla fall. Boxarna jag har skissat på är tillräcklgt stora för både föl och största hästarna. I stallet vill jag heller inte ha ingallrat utan öppet, jag har sett att detta fungerar väldigt bra.
Plattan till detta stall hade gått loss på ca 250 tusen. Men om jag dessutom ska ha ett hus så blir det väldigt mycket.
Så då tänkte jag slå ihop det och ha ett stall på 300kv, det är ca 300tusen i plattgjutning (om man tittar med de dyraste siffrorna), men sen så kommer lägenheten ovanpå. Lägenheten ska vara på 200kv, för då har jag fortfarande plats för 100kv loge.

De problem jag ser är ljud och fukt isoleringen mellan stall och lägenheten. Men jag har ingen aning om bygggrejer så det kanske inte är ett problem.
Fördelen med lägenhet ovanpå är att det blir inte lika mycket värme som försvinner ned då hästarna kommer att värma upp nedifrån och lägenheten värmer upp stallet (om ni förstår).

Jag hade tänkt hyra ut 7 av boxarna (kanske fler i början beroende på hur många hästar man har själv), man borde kunna ta en kallhyra på 1000:- det blir 7000:- per månad. Som man kan betala av lånet med.
Jag kommer då ta utsläpp, insläpp. Men det jag är orolig över är lunchen, då jag vet att jag och Mats kommer jobba heltid. Jag vet inte riktigt hur andra stall löser det....
Jag hade kunnat tänka mig göra mockningen om alla går med på att ha halmströ, det tar ca 5min/box när man kan det, och då kanske man kan ta ännu mer i hyran.

Min budget jag hade tänkt var typ 500 tusen på marken. Drömmern hade varit och hittat ca 10ha med ett litet torp så man kan bo i torpet under själva byggandet, så slipper man dubbla boendekostnader!
Sedan 2 milj på själva byggande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0