Shanties

Jag har ett STORT intresse för folkmusik och då menar jag mest visor. Visor kan berätta så mycket hur man såg och tänkte på saker förr i tiden. När jag seglade ombord på Götheborg hade jag en helt underbar mastskeppare vid namn Jo-Leif, han hade shanties som ett stort intresse. Under min tid på Götheborg hade jag 8-12 vakten och jag minns att sista timmen på kvällsvakten brukade han samla oss alla i ett hörn av däcket och där satt vi ihop kurade och försökte hålla oss varma medan vi alla lyssnade på Jo-leif som sjöng olika typer av sjömansvisor och shanties för oss. De flesta lärde vi oss andra refrängen på och sjöng med. Jo-leif brukade också sjunga shanties för oss när vi arbetade vilket var jätteäftigt tyckte jag och vi sjöng med medan vi halade och drog.
Jag önskar nu efteråt att jag hade pratat mer med Jo-leif om olika shanties och fått lära mig fler, men det var ifrån honom jag fick informationen om en bok av en man vid namn Stan Hugill.
Nu så letade jag runt på nätet och såg något om att de ska sluta publicera den!! Så jag var tvungen att beställa den direkt för det är en bok jag har suktat efter länge. Så nu beställde jag den via engelska adlibris för 250kr ink frakt Helt okej för mig :)

Här är boken:


Sen hittade jag faktiskt ett klipp på youtube med Jo-leif och shanty-skola, fast härpå norska sörlandet:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0