Vrångö

Igår var vi med Mats arbetskolleger ute på Vrångö och grillade. Det var helt underbart väder, även om de blåste lite grann. De var lite typiskt för de hade varit sol hela dagen, men sen när vi kom dit då kom massa moln, och i solen ar de jätteskönt, men i skuggan kyligt, så tröjan åkte av och på hela tiden.
De fanns massa god mat, sjäv åt jag kycklingspett och guacamole, medan Mats mumsade i sig revbensspjäll.

Jag tog lite bilder, men de ligger alla på Mats kamera som han har med sig. Så jag får lägga upp den enda bilden jag tog med min lilla kamera på en rosenbuske...

Om ett år...

Om ett år idag så muckar jag.. om allt går som de ska..

Det är konstigt att tänka på....

SS Martha de e dejli

Idag kom den!

SS Martha! Snabbt gick de också! I måndags kom jag på att de hade ju varit sjukt kul att visa den på nordisk, för de är en sån film man som sjöman MÅSTE ha sett! Annars kan man lika gärna lägga ner :D
Den finns typ bara att köpa hos sjöfartsverket så jag gick in och beställde och tänkte att den kanske kommer fram innan fredag, och de gjorde den!!

Toorsdag!

Har tvättat nu på morgonen, hade bara en liten tvättstuga så allt hanns inte med. Men de gör inte så mycket, fär jag har tvättstuga imorgon med!

Igår satte jag igång på allvar med träningen igen. Den har legat nere efter benhinneinflammation och förkylning. Så de blev ett pass på gymmet, ett pass Lacrosse och sen en jogging tur.
Snacka om att förkylningen har tagit på min kondition (eller förkylning, jag hade värsta hostan och hostade hur mycket slem som helst), innan kunde jag utan problem springa min runda runt stallet, som är på ca 4 km. Nu var jag tvungen att stanna och hämta andan efter 2km och då sprang vi inte speciellt fort.
Borde egentligen åka och kolla så mina lungor är helt okej, för jag fick lite hosta när jag sprang, och då har jag inte varit sjuk på typ tre veckor. Men men, senare projekt :p

Idag ska jag först hänga upp tvätten, sen ska jag packa iordning lite grejer för att Mats jobb har ordnat någon skärgårdstur som vi ska ut på i eftermiddag. Så jag måste hitta lite kläder, kamera och sånt och packa. Det är först på eftermiddagen, men innan ska jag till gymmet en sväng. Idag blir de benen som får genomkörare!

Telefondjungel!

Jag har haft comviq kontantkort i ungefär 5 år. Eftersom både jag och Mats har haft comviq har vi kunnat ringa varandra gratis, vilket har varit väldigt bekvämt. MEN nu är de så att till alla andra kostar de för mig 2,5 kr att ringa, vilket säger sig själv blir väldigt dyrt och eftersom Mats letade efter en ny telefon så började vi spana på andra telefonföretag.
Det slutade på tre. För 300 kronor i månaden så ringer vi gratis till alla tre abbonenter och fasta telefoner (!) eller inte gratis egentligen utan vi får 3000 fria minuter per månad till tre och fasta, men de innebär att man måste prata minst 2h om dagen för att man ska behöva börja betala. Sen är de 0.69 öre till resten. Samt att vi har fri surf, och då har vi 140 kronor kvar att ringa för (av de 300 kronorna), vilket innbär att man måste ringa till andra mobiloperatörer i minst 2 timmar för att kunna ringa upp de. Och jag tror inte jag ringer till andra mobiler i över två timmar... Och de bästa utan allt är att vi fick varsin Nokia 5800 Xpressmusic! Ja fick, gratis, för noll kronor!

Here it is, the master piece!

Städa!

Idag håller jag på att städa, och då menar jag inte bara
 plocka iordning lite, utan verkligen städa!
Sortera all tvätt som legat utspritt lite överallt, i olika väskor, på golvet, på stolar och tvättkorgar, så nu är de bara att bära ned det och slänga in de i tvättmaskinen imorgon. Tagit ut allting ur sorummet, burit ned de som sak ned till källaren, så de inte står massa tavelramar och steroanläggningar lite överallt. Lagt alla akarie saker i en låda, så de inte ligger överallt. Bytt ut de fula äckelblå (de är någon odefinerbar blå/grön färg) gardinerna mot ett par härligt sommrigt vita (plus att de nya inte är fulla med ett antal år av damm och kvalster). Tyvärr så förändrar de ju inte att hela rummet är laxrosa, men lite bättre. Dammsugit hela rummet, med allting uteburet samt torkat av allting, så nu ska de vara dammfritt!

Så nu är de bara resten av lägenheten kvar!

Hänt sen sist

Det var ett tag sen jag skrev, har bara inte hunnit, men nu ska jag försök bli bättre!

De som hänt sen sist... Jag lämnade in fiolerna, så nu ska de vara i bra skick, med stall som är utbytta och överliggare som är fixade. Jag fick också åka ut och segla itvå dagar med en norskskola och en kompis till mig följde med. Tyvärrvar vädret inte så jättebra men vi hamnade i alla fall på Kärringön, då skolan skulle till räddningscentrat som ligger där. Så barnen fick bada med flytvästar och leka i en livbåt. Vi tittde på en liten stund, men så kul är de inte att se barn plaska runt i flytväst.

Midsommar blev inte riktigt som vi tänkt, då vi var medbjudna på Britta av en som vi brukar segla med då hans kollega skulle hyra båten. De skulle vara födelsedagskalas också, kul tänkte vi, värsta partyt lär de ju bli! Bara de att han hade glömt att nämna att hans kollega fyllde 60.... Så min midsommar kväll bestod av att förhala båten framåt för att färjan på Åstol skulle kunna lägga till för natten, samt spela mitt nya Sims 3 och titta på film...

Söndagen

Igår blev de sent, då Mats syster och hennes kille ringde vid halv nio och frågade om de fick komma och titta på råttorna. Och det fick de ju så klart, men de tar ett tag och åka ifrån Uddevalla, så de kom väl hit vid tio (på kvällen alltså). Eftersom jag och Mats inte hade ätit någon middag (vi skulle äta tidigare, men vi behövde städa iordning lite innan de kom över), så åt vi lite tacos.
De hade även med sig sin hund, en rottweiler vid namn Bianka. De stannade inte så jättelänge, men vi kom inte i säng föräns vi ett-halv två.

Idag vet jag inte riktigt vad vi ska göra, jag ska i alla fall iväg på Lacrosse träning, känner mig inte så jättemotiverad, men de bli väl bättre när jag kommer dit...

Muffin

De här Muffin! Hon flyttade in hos mig igår!
Är hon inte sööööt!!

Frissigt hår

Jag börjar bli trött på mitt frissiga hår, som kan borstas i de oändliga och efter två minuter ser ut som jag precis gått upp ur sängen. Men nu kanske jag hittat en lösning på problemet, en metod som kallas "balsam-metoden". Det innebär att man slutar med schampoo och bara använder balsam, i början var jag jätteskeptisk, men ju mer jag läser om det, ju bättre låter de!

För mer information kan ni läsa här: http://www.lockig.se/?q=node/8

Det låter kanske jättekonstigt, men de går ut på att man använder produkter helt utan alkohol, sulfater, mineraloljor och silikoner. Alltså man tillsätter inget i håret som behöver lösas med schampoo. För de är det schampoo är bra till, att lösa fett och kemikalier. Lite som diskmedel. Men tillsätter man inga kemikalier eller oljor i håret så torkar schampoot mest ut håret och gör de frissigt.
Efter man har tvättat med balsam så kan ta i gele i vått hår och så ska man inte borsta det, annat än i duschen. Annars förstörs lockarna.

Vi får se hur de här går, men jag tror de kan bli superbra! De kan i alla fall inte bli värre än det är nu....
Så i kväll ska jag iväg och inhandla två godkända balsam. Ett godkänt "sista-schampoo" hade jag (man måste tvätta en sista ordentlig gång med schampoo så man får ut alla kemikalier ur håret), och Mats gele var tydligen också godkänt!

Är så förväntans full inför de här lilla exprimentet, tror verkligen mitt hår kommer må bra av detta!

Segling

Den här veckan har vi varit ute och seglat med en skolklass från Stenbockskolan. Mats var ledig måndagen, sen tog han ledigt tisdag och onsdag och följde med han med.
Måndagen var helt underbar, så sjukt fint väder! Jag hade mina kort-korta shorts på mig och fick lite sol på benen, dock fick jag inget på magen trots att jag gick i bara bikiniöverdel hela dagen i gassande sol. Lite surt, men så är att vara en blek nordbo.
Det blev inte så lång segling, bara några timmar, sen gick vi genom soten upp till Hunnebostrand. Det är väl bara tredje gången i år jag går genom soten eller något sånt där. Jag förstår inte riktigt varför skepparna envisas med att gå norrut när de vet att de ska blåsa nordligt nästa dag. Britta seglar inte jättebra i medvind, och eftersom de aldrig kan planera blir de ofta jipp, vilket är väldigt stor olycksrisk med.
Förra seglingen var de också så att det blåste lite första dagen och sen skulle blåsa nordligt. Jag förstår inte varför man inte kan ligga och driva lite med seglen uppe, och sen gå in till kungshamn eller smögen, och dagen efter kryssa lite eller gå uppåt. Istället för att segla jättelite första dagen, stressa norrut och komma i hamn sent, för att sedan länsa dagen efter och få jippar...

Tisdagen blev de precis så vi var tvugna att jippa, förutom att livflotten höll på att lyftas ur sina fästen, så gick allting bra, och ingen gjorde illa sig. Hon rullade också massor när vi länsade, och efter ett par av ungarna hade blivit sjösjuka så tog de sitt förnuft till fånga på bryggan och la om kursen så vi gick för halvvind istället. Vilket resulterade i mindre rullande och mer segling, och gladare barn.

På kvällen låg vi inne i Grundsund brevid Atene och dagen efter gick vi direkt till Uddevalla och jag och Mats åkte hem till Götlaborg igen. Så åt vi Tacos och Rabarberpaj på kvällen! Mumsigt!