Filmer

Film och böcker har varit en stor del av min barndom. Jag vet att andra har blivit starkt påverkade av musik, och jag har haft musik som vart viktig för min barndom också, men det är ändå filmerna och böckerna som påverkat mig mest.
Så jag tänkte ta upp några av de filmerna som varit en stor del av min uppväxt.


Time Bandits
Time Bandis kom ut 1981 och är regisserad av Terry Gilliam med ett par andra Monty Python grabbar i olika roller.
Den handlar om 7 stycken dvärgar som snott en karta från Gud (som de tidigare arbetade för med att skapa träd osv), denna karta är inte direkt över platser utan även över tiden. Så de kan resa vart de vill, och då ska de råna folk genom historien. På vägen råkar de plocka upp en pojke som de släpar med sig. Samtidigt så försöker Djävulen få tag på kartan. De stöter på både Robin Hood (som inte är så omtänksam som man tror), skönheten och odjuret, Titanic, Napoleon och många fler. Jag kommer ihåg att jag och min bror i ynge tonåren avgudade den här filmen och visade den för några av våra kompisar, som bara skakade på huvudet och förstod ingenting. Och vi förstod inte hur de inte kunde förstå!





Terry Gilliams The Adventures of Baron von Munchausen
Ännu en Terry Gilliam film som kom ut 1988.
Munchausen handlar om ett litet teatersällskap i som sätter upp Munchausens äventyr i en stad som är ockuperad av turkarna som styrs med en järnhand av en typ av "clerk". Men det går inte riktit som de tänkt när den riktiga Munchausen dyker upp och ska berätta hur det verkligen gick till. Han är nu väldigt gammal och trött på att världen bara bryr sig om lagar och regler och att det inte finns någon plats för gurkträd och vinsjöar. Men han lovar att rädda staden från turkarna(som han påstår att det är hans fel att de invanderar) och flyger iväg i en luftballong tillsammans med flickan Sally.
Sceneriet i denna film och kostymerna är helt enkelt förtrollande!


Carebears in Wonderland
Prinsessan i Underlandet har försvunnit och krambjörnarna måste hitta hennes kompis i den verkliga världen. Självklart hittar de en flicka vid namn Alice som är hennes exakta kopia. Alice måste ta prinsessans plats medan Krambjörnana försöker hitta den riktiga prinsessan. Det är inte så lätt i en plats som Underlandet och både Alice och krambjörarna råkar ut för de mest underliga saker.


Vampyrernas natt
Ni får en resume från wiki då det var väldigt länge sen jag såg denna film. Att denna film bara är rankad som skräck är för mig ett mysteium då den är mer en komedi än skräck.

This film takes us into the heart of Transylvania where Professor Abronsius and his apprentice Alfred are on the hunt for vampires. The two stay at a local inn, full of angst-ridden townspeople who perform strange rituals to fend off an unseen evil. Alfred develops a fondness for Sarah, the daughter of the tavern. After witnessing Sarah being kidnapped by the local vampire lord, Count von Krolock, the two follow his snow trail,  They also encounter the Count's son, the foppish (and homosexual) Herbert. Meanwhile, Shagal himself has been vampirized and sets on his plan to turn Magda, the tavern's beautiful maidservant and the object of his lust while he was still human, into his vampire bride.



The Fool of the World and the Flying Ship (Det flygande skeppet)
En ler animation från en rysk folk saga.
Tsaren deklarerar att den som bygger ett flygande skepp kan gifta sig med hans dotter. Peter är en fattig bondson från skogen och för hans vänlighet mot en äldre mystisk man får han ett flygande skepp. Han plockar upp på vägen till slottet ett gäng underliga människor. En som har benet uppbundet för att han annars springer iväg, en med superhörsel, en bonde med fruset hö och många fler. När de kommer till slottet så vill ger den elaka rådgivaren som råd till Tsaren att han bör testa Peter och hans följe, test som de inte kan klara. Men nu kommer alla passagerarnas förmågor till pass....
Den här kortfilmen är verkligen underbart animerad och jag verkligen älskar musiken!

Kommentarer
Postat av: Althea

Är ledsen, men förstår inte Time bandits heller och den tar upp onödig plats i min hylla :-P

2011-01-21 @ 17:31:15
URL: http://altheatrollet.blogg.se/
Postat av: Linda

Time bandits är en sån film som jag känner att det bara är jag om min bror som förstår. Visst andra kan säga att de gör det, men då tänker jag "inte som jag.." :p

2011-01-21 @ 18:58:53
URL: http://thekanel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0