Första läkarebesöker klart

Då var första besöket klart. Det gick bra.
För de som inte vet det så blev jag diagnostiserad med något som heter Vocal Cord Dysfunction (VCD) när jag låg i lumpen. Det innebär att vid ansträngning så drar mina stämband ihop sig och jag får svårt att andas. Det tar inte stopp, men det blir tungt.
Detta är ganska jobbigt för ofta tänker andra att man bra har dålig kondition och det är därför man får svårt att koncentrera sig (tex under lacrosse-träning), blir väldigt andfådd (vilket egentligen för mig är andnöd) och blir väldigt trött (pga syrebristen) fort.
Det är svårt att förklara, ibland har jag lust att ´bara säga att det är ansträgningsastma. För ofta tittar andra på mig som om jag bara bortförklarar dålig kondis, men jag har faktiskt ett fysiskt hinder.
Jag hörde några i lumpen som sa att deet är bara bita ihop, men det är inte bara bita ihop när man inte får någon luft. Testa själv att springa utan att få luft, det går inte! Jag lovar! 

Läkaren jag var hos idag var i alla fall väldigt trevlig, han satt att problem jag upplever med hosta och såndant efter ansträgning beror på att även om jag saktar ned och själva stämbanden slutar dra ihop sig så har fortfarande hela andningsapparaten tagit ut sig. Men det var inget farligt. Han remitterade mig till Sahlgrenska till en logoped eller lango-någonting, experter på stämband i alla fall. Enligt honom lät det som att det fanns hopp om en klar förbättring eller kanske till och med helt. Men själv har jag svårt att hoppas på det, det är svårt att tänka hur det känns utan att få andnöd när jag springer.
För att ge er en bättre bild av mitt problem så har jag trott att jag varit andfådd men egentligen är det andnöd, men senaste tiden har jag börjat skilja på när jag är andfådd och när jag inte får luft. 

Läkaren bedövade även min näsa med tandläkarebedövning och kollade med fiber kamera ned, det var ganska okej ,men nu efteråt är jag alldeles tjock i halsen och det känns som en klump som man bara vill svälja bort, men det går ju inte. Sjukt irriterande...

Jag hoppas verkligen detta löser sig för det är faktiskt inget roligt alls... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0