Fisk till middag -Nej tack

Jag äter inte fisk, pga miljöpåverkan och att de flesta fiskar är starkt överfiskade och många utrotningshotade. Så för att bättre veta om det finns några fiskar jag kan äta samt ha bra argument när folk försöker påstå att man visst kan äta fisk så läste jag på wwf hemsida.
Och jag rekommenderar alla att läsa den här foldern:

http://www.wwf.se/source.php/1121475/WWFs_FISKGUIDE.pdf

Jag läste då att jag inte alls ska äta viltfångad lax, utan endast kan äta krav-märkt odlad lax. Vilket bär mig emot då jag är starkt emot fiskodlingar (bland annat går det 2 kg fiskad fisk till en odlad fisk, så de mot verkar liksom sitt syfte...)

Sen tigerräkor/scampi/jätteräkor får man ABSOLUT INTE ÄTA! De skövlar magrove träsk för att odla dessa räkor, och förstör då en enormt vacker och unik miljö, som dessutom skyddar lokalbefolkningen (om inte så mycket mangrove träsk var skövlat skulle antagligen inte skadorna av tsunamin varit så stora 2004).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0