Segling

Den här veckan har vi varit ute och seglat med en skolklass från Stenbockskolan. Mats var ledig måndagen, sen tog han ledigt tisdag och onsdag och följde med han med.
Måndagen var helt underbar, så sjukt fint väder! Jag hade mina kort-korta shorts på mig och fick lite sol på benen, dock fick jag inget på magen trots att jag gick i bara bikiniöverdel hela dagen i gassande sol. Lite surt, men så är att vara en blek nordbo.
Det blev inte så lång segling, bara några timmar, sen gick vi genom soten upp till Hunnebostrand. Det är väl bara tredje gången i år jag går genom soten eller något sånt där. Jag förstår inte riktigt varför skepparna envisas med att gå norrut när de vet att de ska blåsa nordligt nästa dag. Britta seglar inte jättebra i medvind, och eftersom de aldrig kan planera blir de ofta jipp, vilket är väldigt stor olycksrisk med.
Förra seglingen var de också så att det blåste lite första dagen och sen skulle blåsa nordligt. Jag förstår inte varför man inte kan ligga och driva lite med seglen uppe, och sen gå in till kungshamn eller smögen, och dagen efter kryssa lite eller gå uppåt. Istället för att segla jättelite första dagen, stressa norrut och komma i hamn sent, för att sedan länsa dagen efter och få jippar...

Tisdagen blev de precis så vi var tvugna att jippa, förutom att livflotten höll på att lyftas ur sina fästen, så gick allting bra, och ingen gjorde illa sig. Hon rullade också massor när vi länsade, och efter ett par av ungarna hade blivit sjösjuka så tog de sitt förnuft till fånga på bryggan och la om kursen så vi gick för halvvind istället. Vilket resulterade i mindre rullande och mer segling, och gladare barn.

På kvällen låg vi inne i Grundsund brevid Atene och dagen efter gick vi direkt till Uddevalla och jag och Mats åkte hem till Götlaborg igen. Så åt vi Tacos och Rabarberpaj på kvällen! Mumsigt!


Kommentarer
Postat av: Tan-chan

Ah! Ser Såtenäskanalen! Där seglade vi igenom med MS Origo. Det var ett nervöst ögonblick. Kaptenen ropade åt oss att vara beredda att släppa ankar, och att om någonting skulle hända så skulle vi inte tveka att överge fartyget. Så grunt var det där för gumman Origo. Ganska korkat att puttra igenom där med henne. Men vår kapten var en våghals (=korkad). Haha!

2011-03-06 @ 23:16:50
URL: http://www.tan-chan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0