Hundletande

I våras när jag var funktionär på en agilitytävling såg jag en liten hund, som var något av det finaste jag sett! Jag gick och kollade i starlistan och först trodde jag det var en blandras för det stod så konstigt,men sen insåg jag att det bara hade sått licensnumret. När jag kom hem så efter lite googlande hittade jag då att det var en "Podengo Portugues Pequeno Liso" jag hade sett. Själva rasen heter Podengo Portoguese och ska INTE blandas ihop med Podenco, som de flesta gör, det är två helt olika raser. Pequeno är för att det finns tre storlekar och pequeno är den minsta. Sedan finns det medio och grande, men grande är nästan helt utrotad. Liso är sedan hårlaget, då det finns strävhårig (Cerdeso) och korthårig (Liso).

Under hösten besökte vi en uppfödare som har två Podengos, och de var helt underbara, så söta och så glada och roliga!

Tyvärr är inte rasen så stor och jag letar efter en omplacering, vilket gör sökandet väldigt snävt. Nu har jag mailat de flesta uppfödare i Sverige, några i Norge och en i finland. En i norge och en i finland har inte svarat.... Jag tycker det är dåligt att man inte svarar på mail, om man inte harnågon hund till salu kan man ju åtminstonde säga det!

Men jakten går vidare..

Läs mer på: Podengoklubben

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0